У 2023 вантажоперевезення кардинально зміняться

До кінця 2019 року зміни в логістиці йшли в одному напрямку. До Китаю йшла умовна «сировина», звідти вантажоперевезення по всьому світу, і частка Піднебесної досягла 70%. На початку 2020 р. китайці почали піднімати тарифи, але все змінив вірус.

У листопаді 2020 року «остання миля» у вантажоперевезеннях склала 37%.

Для оцінки процесу показова ситуація у Східній Європі. У 2019 році частка транспортних хабів (одиниця – стандартний морський контейнер) становила 75% місцевого вантажообігу. Причому «контейнер» був набором посилок конкретним адресатам, який доставлявся у точці розподілу по всій Європі.

Обмеження, накладені пандемією, докорінно змінили ситуацію:

  • Фрахт контейнеровозів ускладнився вторинними факторами (зупинки на рейдах, затор в Суецькому каналі, відсутність вантажників через карантин тощо);
  • Небувалі збитки через простої (до $2,2 млрд.) не погашені страховими компаніями досі;
  • У моменті працюючі порти та маршрути виглядали як червона пляма за даними сайту Marine Traffic.

Покупців Східної Європи (і країн Старого світу) врятували транспортні компанії, які вміють працювати в умовах кризових ситуацій.

Мультимодальна доставка вантажів не забезпечила покупців покупками

Контейнеровоз здатний доставити до будь-якого порту Європи тисячі контейнерів, але в 2022 році термін поставки порушили всі, без винятку, морські перевізники. Збитки покупців через зрив термінів доставки ще мають оцінити. На думку експертів, йдеться про суми компенсації до $1,2 млрд., лише за прострочені «подарунки до Нового року».

Водночас у країнах Євросоюзу відзначили роботу транспортних компаній України. Незважаючи на геополітичні труднощі, вони успішно вирішили три завдання:

  • Перенаправлення вантажопотоку до безпечних портів (Румунія, Молдова, Одеса);
  • Вирішення проблем із перетином кордонів Євросоюзу для доставки замовлених покупцями посилок;
  • Точний вибір транспорту, здатного доставити вантаж кожному покупцю.

У мирний час це виглядає звичайною рутиною. В умовах окупації з боку Росії не так багато компаній, здатних підтримати стандарти доставки. Звичайні коридори заблоковані, навіть дружня до України Туреччина запроваджує обмеження. Контейнеровози зупиняють, не дозволяючи проходу через Босфор. Капітани заявляють протест, знімаючи екіпаж, але деякі транспортні компанії України це не зупиняє – доставка вантажів забезпечується у вказані терміни.

Звісно, згодом вантажоперевезення повернуться у звичне русло. У вільні від атак агресора порти Одеси, Миколаєва та Херсона. Але поки що цього не сталося, «остання миля» з дружніх портів Чорного моря до європейських покупців залишається єдиним варіантом купівлі недорогих, але якісних товарів.

Транспортні компанії, здатні обійти обмеження та доставити вам куплені товари, існують. У тому числі в рамках нового формату – «Особистий Бокс», який відкриєте тільки ви, приймаючи посилку з іншої частини Світу.